phpkar

آموزش برنامه نویسی ، لاراول ، پی اچ پی

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

پروتکل FTP چیست؟

به طور ساده، FTP یک راه برای انتقال فایل‌ها به صورت آنلاین است. شاید با این تعریف، به وب‌سایت‌هایی که در مرورگرهای خود و در اینترنت می‌بینید فکر کنید. اما باید توجه داشته باشید که مرورگرها تنها از پروتکل HTTP استفاده می‌کنند.

به همین ترتیب، FTP یا File Transfer Protocol نیز یک پروتکل محسوب می‌شود. FTP به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پروتکل‌هایی است که تا به امروز مورد استفاده گرفته است و یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای انتقال فایل‌ها محسوب می‌شود. یک سرور FTP، فولدرها و زیرفولدرهایی را برای انتقال فایل در دسترس کاربر قرار می‌دهد. کاربران به کمک اطلاعات کاربری به این سرور متصل شده و از طریق نرم‌افزارهای مختلف امکان دانلود فایل از سرور و به همین ترتیب آپلود به سرور را پیدا می‌کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا حسامی

پروتکل SSH چیست؟

پروتکل SSH یا Secure Shell یک سازوکار برای برقراری ارتباط امن بین کاربر (Client) و سرور (Server) می‌باشد که از طریق فرامین متنی امکان ارتباط با کامپیوترهای لینوکسی را برای ما فراهم می‌کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا حسامی

دریافت گواهی SSL

اولین قدم برای دریافت گواهی SSL، تعیین نوع گواهینامه‌ای است که به آن نیاز دارید. به‌عنوان مثال، اگر محتوای وب‌سایت خود را در پلتفرم‌های مختلفی قرار داده‌اید (در دامنه‌ها یا زیردامنه‌های مجزا) به گواهینامه‌های SSL متفاوتی نیاز خواهید داشت.

معمولاً ارائه‌دهندگان خدمات SSL سرویس‌های متنوعی را پیشنهاد می‌کنند که هر یک با نیازهای خاص وب‌سایت‌ها و شرکت‌های مختلفی تناسب دارد. عمده تفاوت این سرویس‌ها به میزان تضمین SSL و تعداد دامنه‌ها و زیردامنه‌هایی مربوط می‌شود که توسط هر گواهی قابل پوشش است. 

استفاده از گواهینامه‌های SSL استاندارد برای اغلب وب‌سایت‌ها کفایت خواهد کرد؛ اما برای شرکت‌هایی که در حوزه‌های تخصصی‌تر و قانونمندتری (از جمله امور مالی و بیمه) فعالیت می‌کنند بهتر است که دقت نظر بیشتری در رابطه با انتخاب گواهی مربوطه وجود داشته باشد.

هزینه خرید گواهینامه‌های SSL متفاوت است؛ به‌علاوه، گواهینامه‌های رایگان SSL نیز وجود دارند. یکی از وب‌سایت‌هایی که گواهی معتبر SSL رایگان ارائه می‌کند، وب‌سایت Let's Encrypt است. توجه داشته باشید که معمولاً گواهینامه‌های رایگان هر 90 روز باید مجدداً تمدید شوند؛ اما دوره تمدید اغلب گواهینامه‌های پولی یک یا دوساله است. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا حسامی

(Secure Sockets Layer) SSL

حتما تا بحال دقت کرده اید که آدرس برخی سایت ها با http://  و برخی دیگر https://  شروع میشود.

آیا اصلا به این دقت کرده این  که این  s اضافی برای چیه و چه معنایی داره؟

اگه بخوام به زبان ساده بگم وقتی که این s  رو دیدین یعنی که وب سایت امن و رمزگذاری شده و اطلاعاتی که با آن مبادله می‌کنید فقط بین خودتان و همان وب‌سایت باقی خواهد ماند.

و اما این s  کوچک با نام ssl  شناخته میشود که مخفف عبارت Secure Sockets Layer به معنی «لایه سوکت های امن» است.

SSL چیست؟

در ابتدا به سراغ تعریف وب‌سایت SSL.com از SSL می‌رویم:

SSL یک فناوری امنیتی استاندارد برای برقراری یک پیوند رمزگذاری شده بین یک سرور و یک مرورگر است. این پیوند امن، محرمانه باقی ماندن تمامی داده‌هایی که بین سرور و مرورگر رد و بدل می‌شوند را تضمین می‌کند.

اجازه بدهید که این تعریف را بازتر کنیم.

هنگامی‌که وارد صفحه‌ای می‌شوید که حاوی یک فرم است، بعد از آنکه فرم را تکمیل کردید و دکمه ارسال را فشردید، اگر آن صفحه گواهی SSL نداشته باشد تمامی اطلاعاتی که در فرم وارد کرده‌اید توسط هکرها قابل مشاهده خواهد بود.

این اطلاعات می‌تواند هر چیزی باشد؛ از اطلاعات تراکنش‌های بانکی گرفته تا اطلاعات خصوصی مهمی که برای ثبت نام در سرویس‌های مختلف وارد می‌کنید. هکرها به این سرقت اطلاعات، «حمله مرد میانی» (به انگلیسی man-in-the-middle attack) می‌گویند. حمله مزبور را از روش‌های مختلفی می‌توان انجام داد، اما یکی از رایج‌ترین روش‌های آن از این قرار است: هکر یک برنامه کم حجم و غیرقابل شناسایی جاسوسی را بر روی سروری که از وب‌سایت مورد نظر میزبانی می‌کند قرار می‌دهد. این برنامه در پس زمینه منتظر می‌ماند تا بازدیدکننده‌ای وارد یک وب‌سایت شود و درج اطلاعات در یکی از فرم‌های آن را آغاز کند؛ برنامه ذکرشده با درج اطلاعات فعال می‌شود، اطلاعات مربوطه را ثبت می‌کند و آن‌ها را برای هکر می‌فرستد؛ داستان ترسناکی که دیگر مشاهده آن فقط به فیلم‌های علمی-تخیلی محدود نمی‌شود.

اما هنگامی‌که از وب‌سایتی دیدن می‌کنید که با SSL رمزگذاری شده، مرورگر شما گواهینامه SSL را بررسی می‌کند و یک ارتباط واقعاً امن را بین مرورگر و سرور برقرار می‌کند. در این حالت هیچ‌کس به‌جز شما و وب‌سایتی که اطلاعاتتان را برای آن ارسال می‌کنید نمی‌تواند به آنچه که در مرورگر خود تایپ می‌کنید دسترسی داشته باشد یا آن اطلاعات را به هر نحوی مشاهده کند. امروزه برخلاف گذشته، سرعت این ارتباط بالا بوده و حتی از برخی از وب‌سایت‌های بدون SSL نیز سریع‌تر است. 

بنابراین تمام کاری که کاربر برای امن کردن ارتباط خود باید انجام بدهد این است که از وب‌سایت‌هایی استفاده کند که آدرس آن‌ها با https:// شروع می‌شود و گواهینامه SSL معتبر دارند. از این طریق، ارتباط کاربر با سرور رمزگذاری می‌شود و کاملاً امنیت پیدا می‌کند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا حسامی