اولین قدم برای دریافت گواهی SSL، تعیین نوع گواهینامه‌ای است که به آن نیاز دارید. به‌عنوان مثال، اگر محتوای وب‌سایت خود را در پلتفرم‌های مختلفی قرار داده‌اید (در دامنه‌ها یا زیردامنه‌های مجزا) به گواهینامه‌های SSL متفاوتی نیاز خواهید داشت.

معمولاً ارائه‌دهندگان خدمات SSL سرویس‌های متنوعی را پیشنهاد می‌کنند که هر یک با نیازهای خاص وب‌سایت‌ها و شرکت‌های مختلفی تناسب دارد. عمده تفاوت این سرویس‌ها به میزان تضمین SSL و تعداد دامنه‌ها و زیردامنه‌هایی مربوط می‌شود که توسط هر گواهی قابل پوشش است. 

استفاده از گواهینامه‌های SSL استاندارد برای اغلب وب‌سایت‌ها کفایت خواهد کرد؛ اما برای شرکت‌هایی که در حوزه‌های تخصصی‌تر و قانونمندتری (از جمله امور مالی و بیمه) فعالیت می‌کنند بهتر است که دقت نظر بیشتری در رابطه با انتخاب گواهی مربوطه وجود داشته باشد.

هزینه خرید گواهینامه‌های SSL متفاوت است؛ به‌علاوه، گواهینامه‌های رایگان SSL نیز وجود دارند. یکی از وب‌سایت‌هایی که گواهی معتبر SSL رایگان ارائه می‌کند، وب‌سایت Let's Encrypt است. توجه داشته باشید که معمولاً گواهینامه‌های رایگان هر 90 روز باید مجدداً تمدید شوند؛ اما دوره تمدید اغلب گواهینامه‌های پولی یک یا دوساله است.